قوطی مبلی چیست؟
نوشته شده توسط : mehradsteel

پروفیل‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی تولید و روانه‌ بازار می‌شوند. و هرکدام، از کاربردها و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. برای مثال پروفیل‌هایی که با استفاده از ورق‌های نورد گرم تولیده شده‌اند با پروفیلی که با ورق‌های نورد سرد ساخته شده از جهت کاربرد، دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. پروفیل یا قوطی مبلی، یکی از پراستفاده‌ترین انواع پروفیل فولادی است و بر اساس ویژگی‌های ساخت و مشخصه‌های شیمیایی‌، کاربردهای مخصوص به خود دارد و قیمت قوطی مبلی برای بسیاری از افراد فعال در صنایع مختلف حائز اهمیت است. اگر شما هم سوالاتی در ارتباط با قوطی مبلی دارید؛ تا پایان این مقاله از دانشنامه فولاد مهراد همره ما باشید.

پروفیل چیست و چه تفاوتی با قوطی دارد؟

پروفیل‌ها مقاطع فلزی باز یا بسته‌ای هستند که با استفاده از ورق‌های فلزی تولید می‌شوند. ورق‌های فلزی نیز با روش‌هایی مانند شکل‌دهی سرد یا نورد گرم، ساخته در انواع متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند. پروفیل‌ها از شکل ظاهری، مشخصات شیمیایی و ویژگی‌های مکانیکی متفاوتی برخوردار هستند. درباره‌ی ظاهر پروفیل باید بگوییم که اغلب به شکل مربع، مستطیل و دایره در بازار یافت می‌شوند. دسته‎‌ای از این محصول که در شکل‌های مربعی، جعبه‌ای‌ شکل یا مستطیلی تولید می‌شوند، به عنوان «قوطی» شناخته شده‌اند.

پروفیل مبلی را بهتر بشناسیم:

پروفیل یا قوطی مبلی، نوعی پروفیل است که با توجه ویژگی‌های منحصر به فرد خود، کاربردهای مخصوصی نیز دارد. قوطی‌های مبلی از ورق فلزی تولید می‌شوند. روش تولید این محصول هم به این شکل است که تولیدکننده، ابتدا ورق‌های فلزی را در ابعاد متعددی بُرش می‌زند، سپس به سراغ خم‌کاری و سایر مراحل تولید می‌رود. قوطی مبلی با عناوین «پروفیل سبک» یا «پروفیل روغنی» نیز در بازار شناخته شده است.

قوطی مبلی با استفاده از کاربردهای متنوعی که دارد در سه جنس قوطی مبلی با ورق سیاه، پروفیل مبلی با ورق آلومینیوم و قوطی مبلی با ورق گالوانیزه (محصول نورد سرد) تولید و به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به هر یک از آنها بیشتر می‌پردازیم.

پیشنهاد نویسنده:  بهترین قیمت آهن آلات

قوطی مبلی با ورق سیاه:

ورق‌ سیاه محصولی است که با استفاده از عملیات نورد گرم تولید می‌شود. این مقطع فولادی از جهت ظاهری و با توجه به ویژگی‌های فنی، تفاوت‌های بسیاری با ورق‌های نورد سرد دارد. لازم به ذکر است پروفیل‌هایی که با استفاده از ورق سیاه تولید می‌شوند پروفیل‌های تولیدشده از ورق سیاه، معمولاً در صنایع عظیم، مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل قیمت ورق سیاه برای تولید کنندگان قوطی مبلی بسیار مهم است. همچنین مقاومت خوبی را در برابر ضربه از خود نشان داده  و سطح استحکام کششی آنها بسیار مطلوب است. این مشخصه‌ها باعث می‌شود که قوطی‌های مبلی با ورق سیاه، کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

 

قوطی مبلی با ورق آلومینیوم:

یکی از بارزترین ویژگی‌های آلومینیوم، شکل‌پذیری و انعطاف مثال‌زدنی آن است. لازم به ذکر است که ورق‌های آلومینیومی، اغلب به صورت آلیاژی تولید و عرضه می‌شوند اما باز هم قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری آن‌ها از ورق‌های آهنی یا فولادی بسیار بیشتر است. قوطی مبلی تولیدشده از ورق آلومینیوم، ویژگی‌های منحصر به فرد و کاربردیی دارد که جایگاه آن در در صنایع مختلف تثبیت کرده است.

قوطی مبلی با ورق گالوانیزه:

ورق‌های فولادی در برابر اکسید آهن، بسیار آسیب‌پذیر هستند. تولیدکنندگان ورق‌های فولادی، راهکارهای گوناگونی را برای افزایش مقاومت آهن و فولاد در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی اندیشیده‌اند؛ یکی از این راهکارها، روی‌اندود‌کردن یا گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی است. در نتیجه، قوطی مبلی گالوانیزه در مقایسه با قوطی مبلی با ورق سیاه، مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارد.

ویژگی‌هایی قوطی مبلی چیست؟

ویژگی‌های پروفیل مبلی در سه دسته‌ی کلی یعنی مشخصات ظاهری، شیمیایی و فیزیکی قابل‌ بررسی است؛ در ادامه‌، به شرح بیشتر ویژگی‌های قوطی مبلی بر اساس این سه دسته می‌پردازیم.

مشخصات ظاهری پروفیل مبلی

پروفیل مبلی، ظاهری بسیار زیبا و براق دارد. به همین دلیل در ساخت وسایل خانگی مانند پایه‌های صندلی، میز و مبلمان، از این دسته پروفیل‌ استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگر درباره‌ی ظاهر قوطی مبلی ابعاد و سایزهای بسیار دقیقی آن است. این ویژگی میان انواع پروفیل‌های فلزی، منحصر به فرد است. همچنین درز جوش این محصول، بسیار ظریف است.

 

 

پیشنهاد نویسنده:  بهترین قیمت میلگرد صنعتی

 

  

مشخصات شیمیایی قوطی مبلی

برای تولید قوطی‌های مبلی از مواد اولیه‌ آلیاژی استفاده می‌کنند. همچنین امکان آبکاری و قابلیت رنگ‌کاری قوطی‌های مبلی نیز ویژگی‌های دیگر پروفیل مبلی است.

مشخصات فیزیکی قوطی مبلی

مشخصات فیزیکی پروفیل‌ها شامل سایز قوطی و پروفیل، ضخامت و وزن قوطی یا پروفیل می‌شود. نکته‌ مهم اینجاست که هر تولیدکننده‌ای، پروفیل‌ها یا قوطی‌های مبلی خود را مطابق با استاندارد خاصی تولید می‌کند؛ در نتیجه، ویژگی‌های فیزیکی محصولات هر کارخانه، با سایر کارخانه‌ها متفاوت است.

ویژگی‌های فیزیکی محصولات فولادی در یک جدول با عنوان جدول استاندارد محصول یا جدول وزنی محصول از طرف تولیدکننده عرضه می‌شود؛ این جدول‌ها، به خریدار کمک می‌کنند تا بتواند محصول مورد نیاز خود را به صورت دقیق پیدا کند.

قوطی مبلی چه کاربردهایی دارد؟

پروفیل مبلی در بسیاری از صنایع، کاربرد دارد. از مهم‌ترین کاربردهای این محصول، می‌توان به مواردی مانند تولید انواع فرفوژه، در شکل‌ها و ابعاد متنوع، ساخت انواع دوچرخه‌های سبک، استفاده‌های متعدد در صنعت خودروسازی و ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی و بیلبوردهای کوچک و بزرگ

مهم‌ترین کارخانه‌‌های تولید کننده قوطی مبلی کدام‌اند؟

در بازار آهن‌آلات، تقاضای زیادی برای پروفیل مبلی وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده‌ محصولات فولادی، قوطی مبلی تولید می‌کنند. کارخانه‌های زیر، مشهورترین تولیدکنندگان قوطی‌های مبلی هستند:

  • شرکت لوله و پروفیل سپنتا
  • کارخانه‌ی خاور صنعت هما
  • کارخانه‌ی جهان پروفیل پارس
  • کارخانه‌ی لوله و پروفیل دلیجان
  • کارخانه‌ی لوله و پروفیل ساوه

پروفیل‌های مبلی، وزن کمتری نسبت به سایر پروفیل‌ها دارند و ابعاد و سایز آن‌ها نیز، بسیار دقیق است؛ با توجه به این ویژگی‌ها، قوطی‌های مبلی در ساخت لوازم خانگی، صنعت خودروسازی و صنعت تولید دوچرخه کاربردهای فراوانی دارند.

پیشنهاد نویسنده:  بهترین قیمت میلگرد کلاف 

 





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: